Parenzana ali Istranka ali Porečanka, je bila ozkotirna železniška proga v času avstro-ogrske monarhije, ki je povezovala 33 istrskih mest v dolžini 123,1 km. Danes povezuje teritorij treh držav. S kolesom gre za pravo doživetje Istre na vseh odsekih in v vseh letnih časih.

Štart podaljška Parenzane na trasi ozkotirne železnike Kozina-Trst-Kofler sport-Parenzana

Štart podaljška Parenzane na trasi ozkotirne železnice Kozina-Trst

Parenzana je bila načrtovana kot piše še danes na kamnih ob trasi –  TPC (Trst – Poreč – Canfanar), s tem da je bila zgrajena samo do Poreča. Prvi vlak je zapeljal leta 1902 zadnji pa je zapeljal 1935 leta. Ozkotirna železnica je bila dolga od Trsta do Poreča natanko 123,1km, Največja hitrost vlaka je bila 31km/h. Potovanje od trsta do Poreča je trajalo približno 7h. Po železnici so prevažali istarski marmor in ostale kamne, sol iz sečoveljskih solin, oljčno olje, sadje in zelenjavo ter seveda znana istarska vina. Ko se je bližala 100 obletnica odprtja železnice, se je porodila ideja da bi progo obnovili. Projekti in temelji za obnovitev so bili postavljeni, leta 2008 pa je bila uradno odprta Pot zdravja in prijateljstva, kot se sedaj imenuje trasa. Vse je označeno s temi imeni in tablami Parenzana, tako da se ne moremo izgubiti. 

Parenzana- pot zdravlja in prijateljstva je zaživala leta 2008- Kofler sport parenzana v 2 dnevih.

Parenzana- pot zdravlja in prijateljstva je zaživela leta 2008. V Sloveniji je kolesarska steza v celoti asfaltirana.

Parenzana vzdolž svoje poti združuje različne popotnike, ki lahko v malih istrskih mestecih zaslutijo duh zgodovine. Pokrajina je zaznamovana s številnimki kulturnimi in naravnimi spomeniki, kulinariko in gostoljubnimi ljudmi. Veliko je še originalne arhitekture mostov, postaj, tunelov in viaduktov.

Originalna železniška postaja Parenzane v Bujah-Kofler sport-parenzana v 2 dnevih.

Originalna železniška postaja Parenzane v Bujah, ki je zelo dobro ohranjena.

1. DAN: Kozina – Trst (19km), Trst (0mnv) – Milje – Škofije (81mnv) – Koper – Izola – Portorož – Lucija – mejni prehod Sečovlje – Savudrija (Valica) – Kaldanija (124mnv) – Buje – Tribanj – Grožnjan (293mnv) – 100km

Do Trsta nas bo najprej pripeljala stara železniška pot od Kozine do Trsta. Poteka na prekrasnem odseku nad dolino Glinščice, pot je lepo vzdrževana in nas pripelje nad center Trsta. Odsek je dolg 19 km in medtem ko kolesarimo po ravnem in rahlo navzdol terenu, lahko spremljamo veliko tekačev in sprehajalcev.

Na kolesarski stezi bivše ozkotirne železnice Kozina-Trst, ki potega skozi izjmeno dolino Glinščice-Koflersport-parenzana-v-dveh -dnevih

Na kolesarski stezi bivše ozkotirne železnice Kozina-Trst, ki poteka skozi izjemno dolino Glinščice-Val Rosandro.

Kot bi mignil prečkamo italijansko mejo in kolesarska pot nas privede nad center mesta in če spremljamo oznake za Parenzano in imamo malce nosu se bomo v krajšem spustu znašli na Piazzi del Unita. Tam nas ob obali privede pot na začetno postajo  Parenzane – postaja Campo Marzio.

Trg edinosti - Piazza Unita z vladno palačo v ozadju. Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih

Piazza Unita-glavni trg v Trstu z vladno palačo v ozadju. V neposredni bližini je Campo Marzio, kjer je začetek Parenzane.

Od tu sledimo poti najprej ob obali, potem pa skozi predel mesta, ker je original poti neprevozen. Obvijemo skozi Trst in naprej proti Miljam – Muggia. Tu se priključimo označeni poti Parenzane ter nadaljujemo proti Sloveniji. Pot se pred Škofijam začne rahlo vzpenjati in iz Škofij se spustimo proti Kopru. Najprej prečkamo še avtocesto – ločeno na mostu za kolesarje in potem pridemo na predel ravne kolesarske poti ob Škocjanskem zatoku.

Prečanje avtoceste z nadvozom blizu Šofij. Slovenski del Parenzane je v celoti asfaltiran.

Prečkanje avtoceste z nadvozom blizu Škofij. Slovenski del Parenzane je v celoti asfaltiran.

Steza nas pelje po obrobju mesta in ob obali do Izole, kjer vidimo pravo lokomotivo. Skozi Izolo se pot do Jagodja vije po zgornjem robu mesta, anto pa se počasi vzpne do predora Šalet. Gremo mimo Strunjana. Tu se pot zopet rahlo dvigne do predora Valeta, ki nas pripelje v sončni Portorož.

Ko se peljemo po parenzani skozi Izolo zagledamo razstavni eksponat stare lokomotive. Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih.

Ko se peljemo po parenzani skozi Izolo zagledamo razstavni eksponat stare lokomotive pred predorom Šared pa naletimo na prekrasne pogled na mesto.

Gremo naprej skozi kamp Lucija mimo solin do meje. Tu pokažemo dokumente in prestopimo iz asfalta na makadam. Ta nas bo spremljal nad piranski zaliv, kjer se vzpnemo na 100vm do postaje Savudrija. Pot je tukej malce drugačna saj se vije med travniki in ob robu gozda. Enkrat tudi prečkamo glavno cesto tako da smo pozorni na ta odcep.

Najdaljši tunel na Parenzani-Valeta dolga več kot 500m-Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih

Najdaljši tunel na Parenzani-Valeta dolga več kot 500m, ki nas pripelje v Portorož

Vzpon sledi vse do mesta Buje, kjer nas čaka skoraj zapuščena postaja in nas postavi kar nekaj let nazaj. Od tu nas čaka še slabih 8 km makadama v rahlem vzponu do slikovitega Grožnjana. Tam se nam prvi dan konča. Pogledi nas vodijo na krasno pokrajino pokrito z gričevjem, dolino Mirne, vinogradi in preostanek Parenzane. Sledi namestitev in počitek.

Originalni kilometrski kamni na Parenzani. Bližamo se mestecu Grožnjan.Koflersport-parenzana-v-dveh-dneh

Originalni kilometrski kamni na Parenzani. Bližamo se mestecu Grožnjan.

2 DAN: Grožnjan – Kostanjica – Završje – Livade (12mnv) – Motovun (147mnv) (v vasici 277mnv) – Vižinada (270mnv) – Labinci – Višnjan – Nova vas – Poreč (0mnv) – 65km
Vožnja po ulicah Grožnjana, kjer je start 2. dne Parenzane-Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih.

Vožnja po ulicah Grožnjana, kjer je start 2. dne Parenzane.

Po zajtrku se podamo na nekoliko drugačen odsek Porečanke. Ta del je najbolj slikovit del do Motovuna, kjer je pot še po originalni trasi in kolesarimo še po originalnih mostovih ter skozi predore, ki nas popeljejo sto let nazaj.

Najlepši odsek Parenzane-Porečanke. Grožnjan-Livade. Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih

Najlepši odsek Parenzane-Porečanke. Grožnjan-Livade. Številni mostovi, viadukti, prekrasna pokrajina.

Najprej se spustimo do Livad od tu pa sledi vzpon do Motovuna. V Livadah je še drugi muzel Parenzane, lahko pa si orivoščite tudi kaj iz tako znanih tartufov. Iz Livad nam pogled uide proti Motovunu, ki se mogočno dvigne nad dolino Mirne. Do mesta pridemo po krožni poti. Za vzpon na Motovun se moramo odcepiti na asfalt in sledi 2km vzpona v mesto. Starodavno mesto nam postreže s kavico nato se najprej spustimo do odcepa iz poti sledimo skozi tunel in naprej proti Vižinadi (navišja točka drugega dne 280m).

Kolesarjenje proti Motovunu (v ozadju) prlepem starodavnem istrskem mestecu. Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih

Kolesarjenje proti Motovunu (v ozadju) prlepem starodavnem istrskem mestecu.

Pot se že počasi preoblikuje v ravninski del. Od tu naprej  je odsek poti popolnoma v drugačnem stilu- kolesarimo čez travnike in skozi vinograde ter nasade oljk in žitnih polj. V vsakem letnem času se nam odpre drugačna slika. Kilometri se hitro zvrstijo in pot nas pripelje do Poreča, kjer se kolesarjenje konča.

Odsek Parenzane od Višnjana do Poreča. Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih.

Odsek Parenzane od Višnjana do Poreča. Kolesarimo skozi številne nasade oljk, žitnih polj in vinogradov.

Na končni točki ne bomo našli nikakršnih sledov Parenzane, pot se konča v predmestju, zato se zapeljemo še do obale in si privoščimo skok v morje. Tu nas bo čakal tudi prevoz nazaj.

Konec Parenzane v Poreču. Koflersport-parenzana-v-dveh-dnevih.

Konec Parenzane v Poreču. Dolga pot je za nami in nadejamo se skoka v vodo.

Tehnični podatki:
  • dolžina izleta 158 km
  • število mostov 11
  • število viaduktov 6
  • število predorov 8
  • število postaj 35
Termin: po predhodnem dogovoru
Trajanje kolesarjenja:
  • 1. dan 8-9h, (skupaj s počitki)
  • 2. dan 5-6h (skupaj s počitki)
Višinska razlika:
  • 1. dan cca. 500 višinskih metrov navzgor
  • 2. dan cca 450m višinskih metrov navzgor
Podlaga: 
  • Italija- makadam in asfalt
  • Slovenija – asfalt
  • Hrvaška – makadam.
Spanje:

v Grožnjanu se spi v apartmajih ali po sobah. Hrana ni vključena v ceno.

Oprema:
  • gorsko kolo ali treking s širino pnevmatik vsaj 1,50 cole naprej,
  • čelada,
  • osebni dokument za prehod meje,
  • sončna očala,
  • kolesarska obutev in oblačila,
  • rokavice,
  • sončna očala,
  • sončna krema,
  • rezervna zračnica,
  • manjši nahrbtnik.